Algemene voorwaarden


 Algemeen

 

Artikel 1: Definities

1.1 In deze algemene voorwaarden van Mieke Mel (hierna: de“Algemene voorwaarden”) wordt onder Mieke Mel verstaan: de (juridisch) advies-, mediation- en coachingspraktijk van mr. M. Mel, gevestigd te (3818 EK) Amersfoort, aan de Utrechtseweg 325 (hierna: de “Opdrachtnemer”).

1.2 Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden. Indien twee of meer partijen verzoeken om werkzaamheden van Opdrachtnemer, gelden zij beiden c.q. allen – ieder voor zich en gezamenlijk – als Opdrachtgever ten opzichte van de Opdrachtnemer.

1.3 Werkzaamheden: alle werkzaamheden die door Opdrachtnemer op grond van de tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer gesloten c.q. te sluiten overeenkomst direct dan wel indirect dienen te worden verricht.

Artikel 2: Toepasselijkheid Algemene voorwaarden en totstandkoming opdracht

 2.1 Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten van Opdrachtnemer en op alle rechtsverhoudingen die daaruit voortvloeien.

2.2 Afhankelijk van de aard en strekking van de door Opdrachtnemer te verrichten werkzaamheden, zijn naast de onderhavige Algemene voorwaarden de hiernavolgende voorwaarden in de meest recente versie van toepassing:

A) op mediation zijn de bepalingen onder A. hierna en de bepalingen van het MfN-Reglement en de MfN-Gedragsregels van toepassing;

B) op coaching zijn de bepalingen onder B. hierna en de bepalingen van de Internationale Ethische Code van toepassing.

Ingeval van tegenstrijdigheid tussen de onderhavige Algemene voorwaarden en de hiervoor onder A) en B) genoemde voorwaarden, gaan de onderhavige Algemene voorwaarden voor.

2.3 Afwijkingen op deze Algemene voorwaarden en de in artikel 2.2 genoemde voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen. De toepasselijkheid van eventuele inkoopvoorwaarden of andere voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.4 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd de Algemene voorwaarden te wijzigen. Een dergelijke wijziging wordt van kracht veertien dagen na de datum van verzending aan Opdrachtgever van de gewijzigde Algemene voorwaarden. Indien Opdrachtgever uiterlijk op de datum waarop de gewijzigde Algemene voorwaarden van kracht worden, schriftelijk bezwaar maakt tegen de wijziging, zullen ten aanzien van haar de oorspronkelijke Algemene voorwaarden van toepassing blijven.

2.5 Indien één of meerdere der bepalingen in deze Algemene voorwaarden nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze Algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

2.6 Voor aanvang van de werkzaamheden of althans tijdens de eerste bijeenkomst van alle betrokkenen daarbij, zal de overeenkomst worden ondertekend, waarmee alle betrokkenen tevens akkoord gaan met de Algemene voorwaarden.

2.7 Een overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever komt ook tot stand door een mondelinge of schriftelijke opdracht door Opdrachtgever en de aanvaarding daarvan door Opdrachtnemer. Een opdracht geldt als aanvaard door Opdrachtnemer als zijn niet binnen veertien dagen uitdrukkelijk het tegendeel heeft laten blijken.

2.8 Offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend en zijn gebaseerd op uitvoering van de werkzaamheden onder normale omstandigheden en gedurende normale werkuren.

2.9 Offertes vervallen dertig dagen na verzending daarvan, tenzij anders is aangegeven.

 

Artikel 3: Prijzen en betaling

3.1 Alle door Opdrachtnemer gecommuniceerde prijzen luiden in euro en zijn exclusief BTW en eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder maar niet beperkt tot reiskosten en kosten voor de huur van een locatie, tenzij schriftelijk anders aangegeven.

3.2 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor haar tarieven tussentijds te wijzigen, met inachtneming van een termijn van dertig dagen. Indien een aangekondigde tariefsverhoging mede van toepassing zal zijn op een lopende overeenkomst, heeft de Opdrachtgever tot aan de ingangsdatum van de tariefsverhoging het recht om die overeenkomst schriftelijk op te zeggen.

3.3 Indien een afspraak met Opdrachtnemer niet 24 uur tevoren is afgezegd, worden de uren volledig in rekening gebracht bij Opdrachtgever.

3.4 De betaling van facturen van Opdrachtnemer door Opdrachtgever dient te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

3.5 Indien Opdrachtgever in gebreke blijft van de betaling binnen de termijn van veertiendagen, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is zij –onverminderd de wettelijke gevolgen van niet-nakoming – met ingang van factuurdatum een vertragingsrente verschuldigd van 1,5% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment datOpdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag. Opdrachtnemer is voorts gerechtigd incassokosten in rekening te brengen ten bedrage van 15% van de hoofdsom met een minimum van Euro 150,-,onverminderd haar recht om de volledige incassokosten te vorderen.

3.6 Ingeval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 4: Aansprakelijkheid en vrijwaring

4.1 Indien het verrichten van werkzaamheden door Opdrachtnemer of door haar ingeschakelde derden of anderszins leidt tot aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, zal die aansprakelijkheid beperkt zijn tot maximaal het bedrag van de uitkering uit hoofde van de door Opdrachtnemer afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering, met inbegrip van het eigen risico dat Opdrachtnemer in verband met die verzekering draagt, met inachtneming van het hierna onder 4.2 bepaalde. Onder "verrichten"als bedoeld in de vorige zin wordt ook een nalaten begrepen.

4.2 Indien Opdrachtnemer derden inschakelt voor het verrichten van werkzaamheden en in de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en genoemde derden een verdergaande beperking van de aansprakelijkheid voor de in artikel 4.1 genoemde schade is opgenomen dan de in artikel 4.1 opgenomen beperking van de aansprakelijkheid, dan geldt de in de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en genoemde derden genoemde beperking van de aansprakelijkheid.

4.3 Opdrachtnemer is nimmer gehouden tot vergoeding van indirecte schade van Opdrachtgever welke het gevolg is van of op andere wijze verband houdt met een fout in de uitvoering van de werkzaamheden door Opdrachtnemer, behoudens opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.

4.4 Alle aanspraken van de Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Opdrachtnemer vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Opdrachtnemer binnen een half jaar nadat de Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop hij zijn aanspraken baseert.

4.5 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden welke direct of indirect met de uitvoering van de overeenkomst samenhangen.

4.6 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle mogelijke aanspraken van derden voor het geval Opdrachtnemer op grond van de wet en/of zijn beroepsregels gedwongen is de opdracht terug te geven en/of gedwongen wordt medewerking te verlenen aan overheidsinstanties, welke gerechtigd zijn gevraagd of ongevraagd informatie te ontvangen, welke Opdrachtnemer in de uitvoering van zijn opdracht van Opdrachtgever of derden heeft ontvangen.

4.7 Opdrachtgever is volledig aansprakelijk jegens Opdrachtnemer voor de schade die Opdrachtnemer of door haar ingeschakelde derden mochten lijden wegens het niet naleven door de Opdrachtgever of haar werknemers van de bepalingen van deze Algemene voorwaarden en/of de overeenkomst.

4.8 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle rechtsvorderingen van derden die verband houden met een schending door Opdrachtgever of derden die onder haar verantwoordelijkheid vallen, zoals werknemers, van haar verplichtingen uit de Algemene voorwaarden en/of de overeenkomst. Voorts vrijwaart Opdrachtgever, Opdrachtnemer en alle voor haar werkzame personen voor alle aanspraken en vorderingen van derden wegens een (al dan niet vermeende) inbreuk op rechten van derden of wegens strijd met enig wettelijk voorschrift of andere relevante regelgeving. Opdrachtnemer zal in dat geval door Opdrachtgever volledig schadeloos worden gesteld voor alle kosten en schade die voor Opdrachtnemer en de voor haar werkzame personen mochten ontstaan, met inbegrip van de volledige juridische kosten.

 

Artikel 5: Geheimhouding

5.1 Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen.

 

Artikel 6: Opschorting en ontbinding

6.1 Opdrachtnemer heeft het recht om de nakoming van al zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever op te schorten tot het moment dat alle opeisbare vorderingen op Opdrachtgever volledig zijn voldaan.

6.2 Opdrachtnemer kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang ontbinden, indien Opdrachtgever in gebreke is met de nakoming van zijn verplichtingen, dan wel indien een aanvraag voor faillissement of surseance van betaling van Opdrachtgever wordt ingediend of de Opdrachtgever in liquidatie komt te verkeren of zijn bedrijfsactiviteiten staakt.

 

Artikel 7: Overige bepalingen

7.1 De administratie van Opdrachtnemer geldt, behoudens tegenbewijs, als bewijs van de door de Opdrachtgever verstrekte opdrachten en gedane betalingen en van door Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden. Opdrachtnemer en Opdrachtgever erkennen dat elektronische communicatie, zoals met name e-mail berichten, als bewijs dienen.

7.2 Op de rechtsverhoudingen voortvloeiend uit de Algemene voorwaarden en de met Opdrachtgever gesloten overeenkomst(en) is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

7.3 Alle eventuele geschillen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever die niet in der minne kunnen worden opgelost, al dan niet met behulp van een MfN-mediator, worden in eerste instantie bij uitsluiting voorgelegd aan de Rechtbank Midden-Nederland te Utrecht, onverminderd het recht van Opdrachtnemer om de zaak voor te leggen aan een andere bevoegde rechtbank of instantie.

 

A: Mediation

 

Artikel 8: Einde werkzaamheden

8.1 Indien en voor zover Opdrachtnemer de overeenkomst door opzegging beëindigt, is zij niet gehouden Opdrachtgever gemotiveerd mede te delen welke redenen ten grondslag liggen aan de opzegging. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht om een verzoek tot werkzaamheden zonder opgaaf van redenen te weigeren. Voorts kan Opdrachtnemer zich terugtrekken uit een lopend proces, zonder daartoe tot enige schadevergoeding gehouden te zijn. Opdrachtnemer zal in een dergelijk geval steeds zoveel mogelijk rekening houden met de belangen van alle betrokkenen.

 

Artikel 9: MfN

9.1 Alle mediations die door Opdrachtnemer worden gefaciliteerd, worden gevoerd in overeenstemming met het reglement van het MfN. In geval van een eventuele aanpassing van het MfN-reglement behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor daar niet mee akkoord te gaan, in welk geval zij binnen drie maanden na de bekendmaking van de aanpassing daarover een kennisgeving aan de betrokken partijen bij de lopende mediations zal zenden.

9.2 Voor aanvang van iedere mediation, of althans tijdens de eerste bijeenkomst van alle betrokkenen, zal de door Opdrachtnemer verstrekte mediationovereenkomst worden ondertekend, waarmee alle betrokkenen tevens akkoord gaan met deze Algemene voorwaarden en de MfN-voorwaarden.

 

Artikel 10: Geen verschoningsrecht

10.1 Alle bij een mediation betrokken partijen doen afstand van het recht om Opdrachtnemer en de voor haar werkzame en andere personen als getuige te laten horen in het kader van een (eventuele) gerechtelijke procedure.

10.2 Anderzijds kan Opdrachtnemer er niet voor instaan dat zij onder omstandigheden in het kader van een gerechtelijke procedure gedwongen zal worden om een getuigenverklaring af te leggen, in welk geval zij zich niet op een (wettelijk) verschoningsrecht zal kunnen beroepen.

 

B: Coaching


Artikel 11: IEC

11.1     Alle coaching die door Opdrachtnemer worden gefaciliteerd, worden gevoerd in overeenstemming met de Internationale Ethische Code. Opdrachtnemer is aangesloten bij de Stir/NOBCO. Opdrachtnemer heeft zich verbonden aan het daarbij behorende klachtreglement.

11.2     Voor aanvang van de coaching, of althans tijdens de eerste bijeenkomst, zal de coachingsovereenkomst worden ondertekend, waarmee alle betrokkenen tevens akkoord gaan met dezeAlgemene voorwaarden.